VORIGE BIJEENKOMST 20 JUNI 2019

WILTHAGEN - VAN SLAGERIJ TOT INTERNATIONAAL SUCCES


Het begon als een slagerij in Krabbedijke, maar groeide uit tot een groot geautomatiseerd bedrijf in vleesproducten, snacks en maaltijdcomponenten. Dat Wilthagen in Tholen weet hoe je moet innoveren, blijkt maar weer als we een rondleiding krijgen van de enige echte Frank Wilthagen. Als tweede generatie weten zijn broer en hij hart in de zaak te leggen en dat enthousiasme weerklinkt dan ook tijdens ons bezoek op 20 juni aan het bedrijf.

Klein begonnen, nu internationaal bekend

‘’We begonnen als kleine slagerij in Krabbedijke en gingen van deur te deur om onze producten te bezorgen. Op een dag kwam er een vrouw bij mijn vader, moeder in de slagerij. Zij vroeg om knabbelspek, maar mijn moeder had daar nog nooit van gehoord’’, vertelt Frank. ‘’Ze vertelde hoe dat gemaakt kon worden en mijn vader moeder maakte het voor haar.’’ Na verloop van tijd kwam de grossier in beeld, laat Frank weten. Zij vroegen aan Wilthagen of ze ook naar Brabant konden exporteren. Er veranderde een hoop in de manier van handelen en Wilthagen moest mee veranderen. In 1982 werd de slagerij verkocht en een groter pand gekocht. ‘’In 1987 kwam mijn broer bij het bedrijf werken. Hij vond dat we moesten mechaniseren, dus dat deden we. We kwamen erachter dat (een Amerikaans bedrijf graag de Europese markt op wilde gaan, hiervoor zochten ze een partner) dus schreef mijn moeder een brief naar een bedrijf in Ohio. We gingen bij het bedrijf langs en bleven er twee weken. Uiteindelijk werd dat niks, maar dat maakte ons niks uit. Mijn broer had genoeg gezien en zei dat we dat zelf ook konden maken’’, laat Frank weten.

Nieuwe uitdagingen

Half jaren 90 verdween de SRV-wagen uit het straatbeeld en supermarkten werden belangrijker. Die wilden graag voorverpakte producten. Allemaal op een andere manier. ‘’Dat was een grote uitdaging. We hadden een groter pand nodig. Niet omdat we meer producten gingen maken, maar voor de opslag van het verpakkingsmateriaal. Als we voor de Albert Heijn wilden blijven werken moesten we aanpassingen doorvoeren.’’ Daarop besloot Wilthagen om naar Tholen te verhuizen. Door de aantrekkelijke subsidies konden zij daar een groot stuk grond kopen. Nu verkoopt Wilthagen veel onder private label. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere landen zoals bijvoorbeeld Duitsland en Denemarken.

De uitdaging tegenwoordig is het reduceren van de plastic verpakkingen en ook het eten van minder vlees kan een uitdaging blijken. Gelukkig is Wilthagen niet vies van vernieuwing en dus begonnen zij met het produceren van kroepoek in verschillende smaken. Niet alleen van garnalen, maar ook van uien en bijvoorbeeld zeewier. Klinkt raar? Zeewier? Het smaakt heerlijk en als je dat graag zelf wilt uitproberen. . . het is vanaf nu verkrijgbaar bij de Lidl. Wist je dat Wilthagen de 1e ter wereld is die (een volledige biologische garnalen kroepoek heeft ontwikkeld)

Ook nu zijn er weer veranderingen in het bedrijfsproces. Veel klanten willen achteraf zout toevoegen. Dat is handig, want dat betekent veel minder zoutgebruik. Ook is Wilthagen een order gestuurd bedrijf. Voorheen betekende dat keihard werken om een product optijd te kunnen leveren. Niks was op voorraad. Door het maken van halffabricaten kunnen ze nu heel gemakkelijk producten leveren op korte termijn zonder die extreem hoge werkdruk.

Wil je ook de producten van Wilthagen in jouw assortiment? Neem dan contact op met Frank Wilthagen voor meer informatie.

Dankwoord

Voor deze bijeenkomst willen wij uiteraard Frank Wilthagen hartelijk bedanken voor de informatieve en enthousiaste rondleiding. Deze bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door Bolsius Nederland BV en MannaertsAppels.

Volgende bijeenkomst
De volgende bijeenkomst vindt plaats op donderdag 19 september bij wijngaard Dassemus te Chaam. Nu is het eerst tijd voor een welverdiende vakantie. Wij wensen jullie een fijne zomer toe en hopen natuurlijk dat jullie elkaar, ook in deze maanden, blijven inspireren.