HET VERSLAG: BAVARIA, AL 300 JAAR EEN BEGRIP

AL 300 jaar een begrip

bavaria

De ontvangst tijdens de bijeenkomst van de BIZ op 20 september te Lieshout was wel even anders dan anders. Je stapt ten slotte niet elke dag binnen in de karakteristieke bar van een 300 jaar oud familiebedrijf. Dat trekt natuurlijk de nodige nieuwe gezichten. Ja, Bavaria, wie kent de naam niet. Maar wist u dat La Trappe, Rodenbach, Molen, Cornet en zelfs het Ethiopische Habesha ook fabrieken van Bavaria zijn? Na een paar goede gesprekken en introducties onder het genot van een lekkere Bavaria in de buitentuin, begon de rondleiding.

IMG_1184_totaal.jpg

DE MOUTERIJ

De Mouterij, waar Timo, medewerker van Bavaria, een spetterende rondleiding gaf, was de eerste halte in een reeks interessante locaties waar bierbrouwen werd uitgelegd. Want hoe werkt dat bier maken nou eigenlijk? Eerst komt de gerst binnen via het Wilhelmina kanaal, vervolgens wordt in een toren water toegevoegd om ervoor te zorgen dat de gerst ontkiemt. Na één dag is de gerst geweekt en wordt het water eruit gehaald. Vervolgens blijft de gerst 5 dagen liggen om te ontkiemen. In de kiemtorens met een temperatuur van 13 tot 18 graden wordt de lente nagebootst. De groenmout wordt gedroogd en geëest. Voor lichte bieren gebeurt dit op een temperatuur rond de 80 graden en voor donkere bieren rond de 120 graden of meer. Wist je dat er van één hectare gerst ongeveer goed is voor 26.000 bierflesjes en dat de gerst voor Bavaria voornamelijk uit Frankrijk en Scandinavië komt? Nog een interessant feit is dat Bavaria slechts 20% van hun moutproductie gebruikt voor eigen productie. 80% is voor de verkoop. Zo wordt er bijvoorbeeld Cerex van gemaakt. Zelf het kaf van de gerst wordt verkocht als veevoer.

Collage4.jpg

WIlde ge een pilske?

Ja, een pilsje bestellen kunnen we in Nederland wel, maar wat is pils nou eigenlijk? Pils, liet Timo weten, is de naam voor een recept. Wel kan elk bedrijf zijn eigen recept hebben, net zoals er wel 100 soorten appeltaart bestaan.

In de oude mouterij kwam een stuk familiegeschiedenis aan bod. Wist je bijvoorbeeld dat Swinckels een merk van Bavaria is? En die reclame met Morgan Freeman? Dat is het nieuwe recept van Swinkels. Een cadeautje van de 6egeneratie aan de 7e generatie, want zo lang is Bavaria al een zelfstandig familiebedrijf. Na 300 jaar en 7 generaties verder bestaat het nog steeds en daar zijn ze trots op. In het logo vind je dan ook de S van de familie Swinkels en een driehoek die verwijst naar de drie broers. De 3 zonen van Johan Swinkels maakte het bedrijf groot. Toch vraag je je wellicht af waarom het dan Swinckels is bij Bavaria. Swinkels is de familienaam waar het allemaal mee begon en het is diezelfde familie Swinkels die pils introduceerde in Nederland. Zij ontdekten het pils in Beieren en omdat de Engelse naam voor Beieren Bavaria is, werd Bavaria in Nederland geboren.

 

het waterhuis

Interessant weetje is dat Bavaria z’n eigen water filtert. Het komt zo uit de grond onder de fabriek. Het water wordt gehaald op 200 meter diepte. Door het filteren kunnen ze ongewenste mineralen uit het water halen en hebben ze altijd de kwaliteit water die ze wensen. Aangezien bier maar vier ingrediënten kent, namelijk mout, hop, gist en water, zal je begrijpen dat dit een belangrijk onderdeel van het proces is.

de brouwerij

Vroeger werkte Bavaria met koperen ketels. Een stukje nostalgie, dat zeker, maar praktisch bleek het niet. Koper gaat namelijk na verloop van tijd oxideren en dat geeft een smaakje af aan het bier. Bovendien is koper tegenwoordig een duur goed. Gelukkig kan Bavaria met enorme roestvast stalen ketels nog steeds een heerlijk biertje brouwen. Toch is bier niet het enige dat er brouwt bij Bavaria. Ondernemerschap zit er ook zeker in, want Bavaria brouwt veel onder private label. Er wordt zelfs 830.000 liter frisdrank per jaar geproduceerd door Bavaria en met Holland Malt verkoopt Bavaria mout aan vele grote bedrijven.

 
 

 

DANKWOORD

Bavaria, al 300 jaar een begrip

Voor deze bijeenkomst gaat onze dank uit naar Timo van Bavaria voor de interessante rondleiding en veelzijdige kennis. Ook gaat onze dank uit Bolsius Nederland bv, MannaertsAppels Advocaten en Hacas Transport bv voor het mogelijk maken van dit event.

 
 
 

HET VOLGENDE

EVENEMENT

De volgende bijeenkomst wordt gehouden op 25 oktober 2018 bij Gasterij De Seterse Hoeve te Oosterhout. Het betreft een workshop over 'Succesvol in Social Media'.

 
Artikelenyvonne michielsen