HET VERSLAG: ZAKENDOEN MET FRANKRIJK

En jij dacht dat je wist hoe..

‘’Een bom aan nuttige informatie over zakendoen met Frankrijk’’, dat omschrijft de gezamenlijke bijeenkomst van De BIZ en KVK op dinsdag 19 maart in het Willem II stadion te Tilburg het beste. Frankrijk ligt natuurlijk vlakbij Nederland en in een paar uur rijden ben je al op je bestemming, maar als je denkt dat dat allesomvattend is wat betreft zakendoen met Frankrijk, dan zit je er behoorlijk naast. Er is namelijk een aantal verschillen die de Fransen duidelijk onderscheiden van de Nederlanders.

foto 3.jpg

La culture FrançaiseLa culture Française

‘’Fransen zijn heel relationeel gericht’’, aldus Tatiana Fève-Engelen, zelf Française van origine en oprichter van Miss Export. De Fransen houden van aandacht. Nederlanders hebben meteen vertrouwen in anderen tot het tegendeel is bewezen, maar de Fransen zijn volgens haar iets meer afwachtend in hun houding. Daarom is het zo belangrijk om niet meteen over zaken te gaan praten of een deal proberen te sluiten, maar de tijd te nemen om een relatie op te bouwen, want met een relatie komt het vertrouwen. Ook een formele kledingstijl en vousvoyeren is belangrijk. De Nederlandse ‘je’ en ‘jij’ cultuur waar iedereen een mening mag hebben over alles werkt niet in Frankrijk. De hiërarchie is belangrijk binnen bedrijven. Ken je plaats, geef niet zomaar je mening en passeer mensen vooral niet. Ook zijn Fransen opportunisten, laat Tatiana weten. Je moet ze niet te veel pushen, ook als zij dat wel bij jou doen, maar wel naar mogelijkheden zoeken. De juiste balans is belangrijk. Cynische humor werkt ook niet bij de Fransen. Hou het simpel. ‘’Fransen laten koffie en theepauzes achterwege’’ ,zegt Anneke van der Pasch van Oryx. Het is daarom verstandig om zelf wat te drinken voor je er heengaat. Ook de ‘ik pak het wel even’ mentaliteit van de Nederlanders waarbij wij een tweede kop koffie (of wat dat ook) inschenken voor mensen is not-done in Frankrijk. Ben jij niet de gastheer of gastvrouw? Dan blijf je netjes op je plek zitten. De productiviteit van de Fransen is wel erg hoog, laat Anneke weten.

foto 4.jpg

Produit de France

Een belangrijk punt bij het zakendoen met Frankrijk waar je rekening mee moet houden is het chauvinisme. ‘’Fransen zijn erg trots op hun eigen land’’, zegt Tatiana en producten uit eigen land worden dan ook vaak verkozen boven producten uit andere landen. Het is daarom belangrijk om een product te introduceren dat in Frankrijk nog niet te verkrijgen of erg onderscheidend is. Adverteren met Social Media werpt niet snel z’n vruchten af, want het is nog in opkomst. Veel tijd steken in het opbouwen van relaties en op bezoek gaan bij bedrijven met samples van je product is wel aan te raden. Ook het toesturen van foto’s, folders en veel bellen en mailen blijkt te werken. Wel is het belangrijk de juiste balans te vinden in het bellen, want je wilt niet pushen.

MEME FAMILLE LÉGALE

Het Nederlands rechtstelsel heeft veel paralellen met het Franse recht, zegt Sjoerd Tilman van Mannaerts Appels advocaten. Niet zo verwonderlijk omdat veel invloeden uit het Romeins en het Frans recht komen. Veel is hetzelfde maar wanneer je bijvoorbeeld bij een verkoop het Franse recht toepast dan heb je te maken met een beduidend verschil. Bij overeenstemming en afspraken over de prijs is de verkoop gesloten. Je bent dan meteen eigenaar van de goederen. Terwijl je bij het Nederlandse recht pas eigenaar bent bij de overdracht van de goederen. Het mag duidelijk zijn dat de risico-overgang eerder plaatsvindt wanneer je het Franse recht toepast. Je moet je bewust zijn dat je onderhandelingspositie heel anders is als je hier niet op verantwoorde wijze mee omgaat. Verder is het belangrijk om ervoor te zorgen dat nieuwe risico’s die ontstaan door in Frankrijk te gaan ondernemen geen negatieve invloed hebben op datgene wat je in Nederland hebt opgebouwd. Het is verstandig om niet alleen je contracten op aansprakelijkheid te laten toetsen maar ook om een juiste keuze te maken voor wat betreft rechtsvorm en/of samenwerkingsvorm. Diverse scenario’s passeren de revue.

Het recht is nooit een belemmering om in een ander land zaken te doen. Je zult echter wel een lokale jurist én ook een fiscalist in de arm moeten nemen.

LA LANGUE FRANÇAISE

Wanneer een Fransman jou niet begrijpt zal hij of zij dat niet toegeven, vertelt Nathalie. Dat vindt men niet hoffelijk. Daarom is het ook zo belangrijk om goed Frans te spreken of iemand mee te nemen die goed Frans spreekt. Ook zeggen Fransen geen ‘nee’, zegt Tatiana. Open vragen stellen is daarom essentieel. Geef geen ongevraagd advies, want dat vindt men erg onbeschoft. Volgens Bas Stoffels, van Knapzak Benelux BV heb je medewerkers nodig die vloeiend Frans spreken. ‘’Ga naar beurzen, zichtbaar zijn is belangrijk’’, zegt hij. Ook hij benadrukt hoe belangrijk het is om de tijd te nemen en aan relaties te werken. Nathalie Revet van Matador BV stemt daarmee in. ‘’In de industrie wordt helemaal geen Engels gesproken. Wij hebben ons kantoor in Frankrijk en 2 sales mensen uit Frankrijk.’’ Ook zij benadrukt het belang van beurzen in Frankrijk. ‘’Ook al werk je niet met eindgebruikers, ga toch naar beurzen. Exposure is belangrijk.’’ Miscommunicatie is snel gebeurd bij interculturele samenwerkingen, laat Anneke weten. Een training is daarom volgens haar aan te raden. In Nederland is inhoudelijke informatie het meest belangrijk, maar in Frankrijk is de manier waarop je het zegt cruciaal. Ook het overtuigen van Fransen werkt anders volgens Anneke. Een Nederlander is pragmatisch, gericht op de oplossing, bij het overtuigen van een Fransman zijn spelen algemene principes en concepten een belangrijke rol.

FAIRE DES AFFAIRES AVEC LA FRANCE

Zoals al gezegd is het hebben van Franstalige of Franse medewerkers een must. Je kan er ook voor kiezen samen te werken met een agent, maar houdt er rekening mee dat je hem of haar nog een paar jaar na het beëindigen van de samenwerking commissie moet doorbetalen. Functieomschrijvingen zijn belangrijk in Frankrijk. Wil je zakendoen met een bedrijf, let er dan op dat je de juiste contacten legt. Alleen de grote baas heeft beslissingsbevoegdheid. Wil je een marktonderzoek laten uitvoeren? Dan kan dat via Business France, de Ambassade, NBSO’s en via de RVO in Nederland. De locatie is ook belangrijk bij het zakendoen in Frankrijk. De nabijheid zorgt ervoor dat deze markt gunstige mogelijkheden biedt. Mathé Holleman van Heppner Hacas benadrukt dat je het niet te ver van huis moet zoeken. Vlak over de grens starten is aan te raden, vooral omdat onderhandelen in Frankrijk een werk van lange adem kan worden. De markt is natuurlijk erg groot in Parijs, maar de levensstandaard is er ook hoog. Woningen zijn duur en mensen verwachten meer salaris. In Lyon, de tweede economische regio in Frankrijk ligt die standaard lager. Toch is dat slechts een paar uur reizen van Parijs en dus misschien de moeite waard voor jouw bedrijf. Ook in Lille zijn de kosten lager en net als Lyon is ook Lille gunstig gesitueerd ten opzichte van Parijs. Een ander voordeel is dat het vlakbij Nederland ligt, waardoor je gemakkelijk in contact blijft en dat de mensen vrijwel allemaal Engels spreken en ook openstaan voor buitenlandse producten. De laatste tip? Accepteer verschillen! Doe niet raar over cheques, begin niet te snel over ‘de deal’ en begin de eerste 10 minuten van een meeting met het creëren van sfeer. Dat werk komt daarna wel.

Presentatie: MannaertsAppels
Presentatie: Knapzak Benelux
Presentatie: Heppner Hacas
Presentatie: Oryx

IMG_1396.jpg
IMG_1399.jpg
IMG_1397.jpg
 
 

DANKWOORD

Het was weer een interessante en informatieve bijeenkomst met veel ruimte voor vragen en goede antwoorden en daarvoor willen wij Tatiana Fève-Engelen van Miss Export, Han Boots van KVK, Anneke van der Pasch van Oryx en Sjoerd Tilman van MannaertsAppels Advocaten graag bedanken. Door hun goede presentaties en kennis op het gebied van zakendoen met Frankrijk zijn wij weer een stuk wijzer. Ook ondernemers Mathé Holleman van Heppner Hacas Transport, Bas Stoffels en Stijn Klawer van Knapzak Benelux BV en Nathalie Revet van Matador BV waren onmisbaar bij het beantwoorden van de vele vragen.

Deze bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door KVK, Bolsius Nederland bv, MannaertsAppels en Heppner Hacas.

 
 
 

HET VOLGENDE EVENEMENT

Wij hopen jullie weer te zien tijdens de kennissessies over ‘Internationaal Arbeidsrecht’ en ‘Ondermijning’ op donderdag 18 april te Eindhoven. En je weet het, hoe meer zielen . . . hoe meer kennis. Tot dan!

 
Mascha van Veghel