Tesla Factory Tour

Datum: 3 juli 2017

De BIZ bij Tesla

‘’Wij willen met jullie praten over inspiratie en ondernemerschap’’, lieten Kars van den Berg, Wouter Kok en Jasper Uljee van Tesla weten tijdens de bijeenkomst van de BIZ bij Tesla in Tilburg op donderdag 29 juni. Wat begon als een bedrijfsbezoek over auto’s veranderde al snel in een beleving over vooruitgang.


Veiligste auto ter wereld

Ja, met die vooruitgang zit het wel goed. Over veiligheid hoef je je namelijk geen zorgen te maken in een Tesla. Model S en X kregen een certificaat voor ‘veiligste auto ter wereld.’ Hoe dat kan? In geval van een aanrijding met een persoon buigt de motorkap van deze Tesla’s omhoog om de klap beter op te vangen en de overlevingskans van de aangereden voetganger te vergroten. Dit kan door de sensoren die in de auto’s zijn geplaatst. Deze sensoren voorkomen niet alleen aanrijdingen, maar zorgen er ook voor dat de auto’s zelf kunnen rijden. Bang voor hackers? Ook dat is niet nodig. Volgens de drie mannen is het systeem zo ingesteld dat de auto de interne observatie boven externe commando’s laat gaan. ‘’We hebben hackers om de auto heen gezet en gevraagd om de auto te hacken. Dat lukte niet. Vervolgens hebben we ze in de auto gezet. Ook toen lukte het niet. Uiteindelijk hebben we ze een kabel gegeven en gevraagd om de code te veranderen. Dat lukt ook niet.’’ Het mag duidelijk zijn. Veiligheid is bij deze auto geen probleem.



De tour de Tesla

Ja en dan vraag je je af, hoe gaat dat eigenlijk? Zo’n Tesla bouwen. Het pand van Tesla in Tilburg is een assemblagefabriek. Het moederbedrijf staat in Amerika. De auto’s komen aan in Tilburg, maar dit is slechts het exterieur. Eerst worden de wielen eraf gehaald en vervolgens gaan de auto’s ‘vliegend’ over de lijn. De aandrijflijn wordt eronder gezet, de schroeven worden extra gecheckt en dan wordt de batterij geplaatst. Er wordt extra kunststof toegevoegd aan de zijkanten om ervoor te zorgen dat de auto aerodynamisch is. Dan komt de ‘fur’ wear en worden de wielen er weer onder geplaatst. Wanneer de vloeistof aan bod komt laat de auto zien hoe slim hij al is, zegt Kars. De auto bepaalt namelijk zelf welke vloeistof hij nodig heeft en hoeveel. Dan begint het testrijden. Vervolgens wordt het stuur rechtgezet en worden de airbags geplaatst. Wederom wordt er getest, waaronder een test met wisselstroom, de superchargers en de lichten. Wanneer de slimme instellingen voor het zelfrijdend vermogen van de auto worden ingesteld weet je dat de auto al ver is in het keuringsproces. Het enige wat dan nog wordt gedaan is de remtest, waterdichte test, een lak-controle en het circuit op. Als de auto ook goed klinkt en de lak nogmaals is getest gaat de auto naar logistics.


Na afloop van de tour was het tijd voor een borrel en mocht je nu denken dat dit het einde was van de Tesla beleving? Nee hoor. Iedereen krijgt nog een uitnodiging voor een testrit, want volgens de mannen is dit zeker de moeite waard.


Dankwoord
Voor deze bijeenkomst gaat onze dank uit naar Kars van den Berg, Wouter Kok en Jasper Uljee van Tesla voor de informatieve rondleiding en inspirerende woorden. Ook gaat onze dank uit naar Bolsius Nederland bv en Mazars accountants en belastingadviseurs.


De volgende bijeenkomst ‘Zakendoen met Scandinavie’ vindt plaats op 21 september bij Mazars in Eindhoven.

Klik hier voor aanmelden.





Terug naar nieuwsoverzicht


Onze partners:


Mazars - Accountants en Belastingadviseurs