Özgazi, geen Feta, maar Beyaz Peyniri

Datum: 24 mei 2018

‘’Eigenlijk moeten we het geen kaasfabriek noemen, maar een zuivelproductenfabriek’’, laat  Commercieel Directeur Harry Kil weten tijdens het BIZ bedrijfsbezoek aan Özgazi op woensdag 16 mei 2018 te Etten-Leur. Hij verwijst naar de vele producten die de fabriek maakt, naast kaas. Wat begon als een kleine onderneming van een Turkse Immigrant uit Duitsland groeide al snel uit tot een grote succesvolle business voor internationale handel, want het overgrote deel van de producten van Özgazi wordt wereldwijd onder een private label verkocht.


Allergisch?

‘’Onze eerste machine kochten we in Benschop bij Kees Lekkerkerker, maar daar hadden ze nog niet eerder een Feta productielijn gemaakt,’’ vertelt Algemeen Directeur Serif Aktürk. Toch nam het bedrijf het risico en dat bleek een goede keuze, maar met zijn achtergrond als Ingenieur en studie aan de technisch universiteit in Duitsland kon hij die inschatting wel maken. Toen ze het gebouw in Etten-Leur kochten kon het bedrijf pas écht doorgroeien en nadat de aanbouw compleet was, werd een productielijn voor zachte witte kaas van wel 70 meter lang geplaatst. ‘’We maken 100 tot 120 ton kaas per dag’’, vertelt Aktürk, maar we maken ook Ayran. Dat is een Turkse yoghurtdrink met zout. Ook bijzonder aan deze fabriek is dat ze drie soorten melk verwerken; koemelk, geitenmelk en schapenmelk. Dit alles gebeurt op één en dezelfde band, maar toch wordt het strikt gescheiden gehouden, want dat ze bij Özgazi geen kruisbesmetting wensen en hoge eisen stellen aan hygiëne, mag duidelijk zijn.


‘Het is geen Feta’

Bij Özgazi maken ze, ondanks wat je wellicht zou denken, geen Feta. ‘’Nee?’’ hoor ik je denken. ‘’Wat eet ik dan?’’ Het product is natuurlijk welFeta, maar omdat Feta alleen Feta mag heten als deze op traditionele wijze is bereid in bepaalde delen van Griekenland, kreeg de kaas bij Özgazi een andere naam. Beyaz Peyniri, oftewel . . . witte kaas. Ook verkoopt de fabriek Goudse kaas. Ze kopen deze in als een extra service voor klanten, snijden de kaas en verpakken deze in de merkverpakking van de klant. Omdat het de originele Goudse kaas is, mag er dus ook Goudse kaas op het label staan.


Restafval benutten?

Naast een grote variatie aan producten is ook een goede bedrijfsvoering van belang. Dat bestaat niet alleen uit het aannemen van goed personeel en het maken van een goed product, maar weten waar de winst te halen valt. Bij Özgazi weten ze dat als geen ander. Zo maken ze veel kaas van melk uit de spotmarkt (als de melkprijzen laag zijn) en minder als de prijzen hoog zijn. De kazen zijn zeker negen maanden houdbaar, wordt verteld, dus dat is geen enkel probleem. Een andere slimme oplossing is het opvangen van wei-eiwitten door het gebruik van membraanfiltratie. Deze worden toegevoegd aan de kazen. De overige wei wordt geconcentreerd en is geschikt voor food aanwendingen, de wei die uitlekt tijdens het rijpingsproces wordt verkocht aan onder andere de kalvermelk industrie.


De blikkenfabriek
Als de kaas klaar is wordt deze verpakt. Een groot deel van de “Feta” van Özgazi wordt in blikken verkocht omdat door veel etnische bevolkingsgroepen standaard elke dag wel Feta wordt gegeten. Als er iets duidelijk is geworden tijdens dit bedrijfsbezoek, dan is het wel het ondernemerschap van Directeur Serif Aktürk. Dat blijk ook weer als we kijken naar overige activiteiten. Wist je bijvoorbeeld dat Özgazi ook een blikkenfabriek én zelfs een tomatenfabriek heeft? Beide fabrieken staan in Rucphen. Met zo’n zelfvoorzienende opzet en duidelijk ondernemerschap is het geen vraag of dit bedrijf door zal blijven groeien.


Bent u nou benieuwd naar de Beyaz Peyniri van Özgazi? Bij Sligro en Toko kunt u het vinden onder het enige eigen merk dat zij voeren; Lezzet.

 

Dankwoord

Voor deze bijeenkomst gaat onze dank uit naar Serif Aktürk en Harry Kil voor de inspirerende verhalen en het warme welkom, voor de rondleiding in de fabriek en naar BIZ-partners, Bolsius Nederland BV, MannaertsAppels Advocaten en Hacas Transport bv.


Volgende bijeenkomst

Doet u al zaken met China? Of heeft u plannen om de Chinese markt te betreden? De BIZ organiseert een interactieve, inspirerende en boeiende bijeenkomst over zakendoen met China op 28 juni in Ouwehands Dierenpark te Rhenen. Bekijk hier het programma en meld u aan.





Terug naar nieuwsoverzicht


Onze partners: