Een businessmodel. Toegevoegde waarde of niet?

Datum: 22 juni 2015

Een businessplan. Hoe zet je dat nou eigenlijk in elkaar? Waar moet je op letten en wat zijn de belangrijkste punten? Te zien aan de vele discussies die plaatsvonden tijdens de BIZ meeting op donderdag 18 juni te ’s Hertogenbosch zijn de BIZ leden en overige genodigden daar nog niet helemaal uit.


Waardevol goed

Na de introductie van Brigitte Duffhues, waarin iedereen welkom wordt geheten, gaat de meeting van start. Marijn Mulders van de Avans Hogeschool begint met de vraag: ‘’Wat is een business model?’’ Er volgen verschillende antwoorden, maar ditmaal is iedereen het eens. Marijn vertelt dat het in een businessmodel gaat om waarde creëren, leveren en toevoegen. Als hij vraagt wat toegevoegde waarde is barst er een heftige discussie los. De één zegt dat toegevoegde waarde een goede kwaliteit van je product is of een heel uniek product, terwijl de ander stellig volhoudt dat het gaat om beleving van de klant, emoties en gevoel. Wie er gelijk heeft? Wie zal het zeggen. Vervolgens laat Marijn zien hoe hij erover denkt door een verkooptechniek te demonstreren. Hij laat de klant zien waarom hij of zij een product nodig heeft. Hij voegt eraan toe dat je niet de prijs moet verkopen, maar het gebruik. ‘’Verkoop geen product, maar het gemak,’’ zegt hij.

 

Het business model

Na een interessante en actieve introductie wordt de groep opgesplitst. Aan het raam hangen acht vellen canvas met daarop een tabel met de negen pijlers van het businessmodel: klantsegment,  klantrelaties, kanalen, waardepropositie, kernactiviteiten, mensen en middelen, strategische partners, kostenstructuur en inkomstenstromen. Alle groepen gaan aan de slag met het invullen van zo’n canvas. Jong en oud wordt gemixt voor de beste resultaten en meest interessante discussies. Al snel blijkt dat de meeste groepen een ander doel voor ogen hebben met het uitschrijven van het businessplan. Zo zijn er mensen die rustiger aan willen doen en daarom meer externen willen inhuren, er zijn ondernemers die zich afvragen waarom een succesvol product niet beter wordt verkocht en dan zijn er nog zelfstandigen die een bedrijf willen opstarten. Overal waar je komt klinken andere geluiden en er wordt zo druk gepraat dat de tijd voorbij vliegt. Marijn vliegt overal als een waar vuurvliegje tussendoor, de weg wijzend waar nodig. Hij wijst iedereen erop dat je in een business model bij het klanksegment moet beginnen. Waarom? Eigenlijk heel logisch, je weet pas waar je heen gaat als je weet voor wie je het doet. Na anderhalf uur kennis en ervaring uitdelend komen de gesprekken ten einde.

 

Lekker positief

Tijdens de borrel komen de nodige positieve reacties naar boven. ‘’Het zet je wel aan tot nadenken,’’ wordt er geroepen en ‘’Ik kijk weer met een andere blik naar mijn bedrijf.’’ Of iedereen het eens is geworden over wat toegevoegde waarde is zullen we misschien nooit weten, maar het heeft zeker de discussie geopend en dat is al een grote toegevoegde waarde.

 

        
             
     
             
     
             
     

 

Dankwoord

Voor deze bijeenkomst gaat onze speciale dank uit naar Marijn voor de uitstekende presentatie en sturing in vurige discussies. Daarnaast danken we Mazars en Bolsius Nederland bv voor het mede mogelijk maken van de bijeenkomst.

 

Download hier de presentatie van Marijn Muders.

 

Volgende bijeenkomst

De volgende bijeenkomst ‘Ondernemen in Turkije’ zal plaatsvinden op 17 september in Oud Vossemeer. Wij hopen u weer te zien! Fijne zomer toegewenst.

 


 

Deze bijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door Avans Hogeschool:

 




Terug naar nieuwsoverzicht


Onze partners:


Mazars - Accountants en Belastingadviseurs