Are you being social?

Datum: 30 oktober 2018

Wil jij netwerken met je zakelijke klanten? Dan moet je ‘met je kop op de plaat’ laat Mieke Langenhuizen van Social Monday weten tijdens de BIZ-bijeenkomst op donderdag 25 oktober op de Seterse Hoeve te Oosterhout. Daarmee wijst ze op het belang van ‘echtheid’ op social media. Iedereen kan mooie reclamepraatjes houden, maar als je laat zien wie je bent en een beetje van jezelf deelt win je daarmee een hoop vertrouwen, aldus Mieke, en komen klanten vanzelf naar je toe.


Bepaal je doel

Belangrijk bij het gebruik van social media is het doel. Wat wil je eigenlijk bereiken? Wat wil je vertellen en aan wie? En hoe ga je dat dan doen? Schrijf je teksten? Gebruik je foto’s of ga je bloggen? Nog belangrijker is misschien wel wíe je op de taak zet. Besteed je het uit of doe je het zelf? Volgens Mieke is het altijd beter om het zelf te doen. Jij (en jouw medewerkers) weet ten slotte het beste waar jouw bedrijf voor staat. Heeft iemand in het bedrijf misschien al ervaring met social media? Is iemand al heel actief en vindt iemand het leuk om te doen? Geef zo iemand dan het vertrouwen, laat Mieke weten. Stel samen wel regels op om te voorkomen dat er verkeerde dingen worden gezegd. Werk met een social media strategie. Zo sta je met je neus dezelfde kant op.


‘Goh, bedankt zeg!’

Een ander belangrijk punt tijdens het gebruik van social media is het bedanken, zegt Mieke. In het echte leven bedank je iemand ten slotte ook als hij of zij je een compliment maakt. Dit is op social media niet anders. Een klein struikelblok bij het gebruik van social media kan de tijd zijn. Er gaat best wel wat tijd in zitten als je je social media goed wil beheren, maar, zo zegt Mieke, dat is bij een goede offlinecampagne niet anders.


Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, HELP!
Ja, en dan heb je besloten om social media te gaan gebruiken, maar waar begin je? Welke kanalen gebruik je? Dat is geheel afhankelijk van verschillende factoren. Zo is het handig te kijken naar je doelgroep. Zijn ze jong of oud, consumenten of de zakelijke markt? Wat heeft hun interesse? En hoe wil je je content delen? Via foto’s, video’s of tekst? Of wil je liever lange artikelen schrijven? Elk medium heeft z’n eigen kracht. Belangrijk is om altijd te blijven kijken naar de reacties en opbrengst. Werkt een kanaal goed? Blijf het dan gebruiken. Werkt het niet goed? Misschien moet je een ander kanaal gebruiken, je teksten aanpassen of je verhaal op een hele andere manier vertellen. Ook hier laat Mieke weer duidelijk weten dat een stukje persoonlijkheid belangrijk is. Wees oprecht en gebruik niet alleen reclameteksten. Wees oprecht en gebruik minimaal reclameteksten. En heb je weleens gehoord van live streamen?


Share
Nog een handige tip? Deel nuttige informatie zodat mensen naar jou toekomen. Zet een vraag of persoonlijke boodschap bij een advertentie zodat het bericht een meer persoonlijke ‘touch’ krijgt.

En voor wie goed vindbaar wil zijn voor klanten zou zich volgens Mieke eens moeten verdiepen in Google Mijn Bedrijf.


Als afsluiter richt Mieke zich op een vijftal trends. De eerste is snelheid. Mensen willen alles steeds sneller bekijken. Instagram leent zich daar goed voor. De tweede is het beeldmateriaal. Rechtopstaand beeld wordt steeds vaker gebruikt en krijgt de voorkeur. Dit komt door het veelvuldig gebruik van telefoons. Houd daar dus rekening mee. De derde is live streamen. Door mensen meteen mee te laten kijken met wat je doet schep je een band. Ten slotte zegt Mieke dat je ook zeker de jeugd in de gaten moet blijven houden als het aankomt op trends en de zakenvrouwen niet te vergeten. Ook die worden steeds belangrijker. Zij zijn een enorm belangrijke groep om mee samen te werken zodat jouw bedrijf  toekomstproof is.


Dankwoord
Voor deze bijeenkomst gaat onze dank uit naar Mieke Langenhuizen van Social Monday voor de informatieve middag en naar de partners Heppner HaCas, MannaertsAppels en Bolsius Nederland bv.



     
         
     



Volgende bijeenkomst
De volgende bijeenkomst ‘Het is tijd voor India’ vindt plaats op donderdag 22 november op Golfpark de Turfvaert, Zwart Moerken 12 in Rijsbergen. We hopen je daar te zien! Aanmelden




Terug naar nieuwsoverzicht


Onze partners: